Referral recruitment als je medewerkers niet achter je producten staan

Marco Hendrikse 6 juni 2023 3 min
Categorie: Recruitment

Referral recruitment wint nog steeds aan populariteit. Steeds meer organisaties ontdekken dat het inschakelen van de eigen medewerkers voor het vervullen van vacatures effectief is. Die stijgende populariteit bleek onlangs nog toen detacheerder EIFFEL de Werf&-publieksprijs won voor haar referral case.

The Wheel of Experiences

In het kader van ‘verzamel herinneringen in plaats van bezittingen’ mogen medewerkers van EIFFEL die een (potentiële) nieuwe collega aandragen een slinger geven aan het Wheel of Experiences. Dit doen ze in het eerste kwartaal van 2023 tijdens een van de drie feestelijke draaisessies, met een DJ en een hapje en een drankje.

Iedereen die iemand heeft aangedragen (ook als deze niet wordt aangenomen) mag een zwieper aan het rad geven. Daarop staan belevenissen zoals een lekker verfrissende Wim Hof-workshop, dineren bij De Librije of een driedaagse trip naar Malaga. Zelfs een reis winnen naar IJsland is mogelijk.

Flinke stijging aantal refferrals

De Eiffelaars zijn enthousiast over deze opzet. Zo steeg het aantal referrals in het eerste kwartaal van 2023 ten opzichte van voorgaande kwartalen met liefst 190%. Een op de vier referrals wordt aangenomen. Dat is gelijk gebleven ten opzichte van voorgaande periodes. Een indicatie dat de kwaliteit van de referrals gelijk blijft.

Intrinsieke motivatie

Maar wie nu denkt dat je als organisatie met dure reizen moet smijten om medewerkers zover te krijgen heeft het mis. Het is medewerkers vaak niet eens te doen om de beloning. Ze willen de werkgever helpen, hun eigen werkdruk verlagen of een vriend aan een leuke baan helpen. Maar dan moeten ze daar wel toe gestimuleerd worden, zonder dat daar altijd meteen een ‘grote’ beloning tegenover staat. Of zoals referral recruitmentspecialisten Bianca Perfors en Michael Boud in een interview aangaven: “Het succes van referralprogramma’s is niet afhankelijk van geld en al helemaal niet van de hoogte van het geldbedrag. Uiteindelijk gaat het om de intrinsieke motivatie van je ambassadeurs.”

Gezond werkklimaat

Om referral recruitment succesvol in te kunnen zetten als wervingskanaal is het echter wel noodzakelijk dat er een gezonde bedrijfscultuur is. Een zogenaamd giftig werkklimaat wordt alleen maar versterkt met referral recruitment. Ook zeer belangrijk: medewerkers moeten ambassadeur zijn van de organisatie. Zij moeten hun werkgever willen aanbevelen. Achter de producten of diensten staan die de organisatie levert. En daar zit voor best veel organisaties de bottleneck bij het opzetten en onderhouden van een succesvol referral recruitmentprogramma.

Niet achter producten of diensten eigen werkgever

Uit recent onderzoek blijkt dat veertien procent (1 op de 7) van de werkende Nederlanders niet (volledig) achter de producten of diensten staan die hun werkgever levert. Een op de acht ondervraagden geeft aan dat hetgeen hun werkgever ‘verkoopt’ weinig toevoegt of verbetert aan de wereld. De kans dat je dan anderen gaat vragen om jouw collega te worden is niet zo groot.

Wat daar ook niet aan bijdraagt is dat de helft van de deelnemers aan dit onderzoek aangeeft buiten werktijd het liefst zo min mogelijk bezig is met de producten of diensten die zij verkoopt. Vooral medewerkers onder de 30 jaar zijn kritisch over hun werkgever. Dit is – en dat is een understatement – geen goede basis voor een succesvolle referral recruitmentstrategie.

Verbetering producten en diensten

Werkgevers kunnen eventueel hier nog wat winst boeken door de meerwaarde van een product of dienst nog eens goed uit te leggen. Of wellicht is zelfs een kleine aanpassing aan een product of dienst al voldoende om aan de wens dat deze ‘de wereld verbetert’, te voldoen. Een schoonmaakbedrijf kan chloor vervangen door groene zeep. Het ingrediënt Palmolie kan vervangen worden door het voor het milieu minder schadelijke zonnebloemolie. Een hovenier kan de apparaten die op benzine lopen vervangen door apparaten met een oplaadbare accu. Een uitzendorganisatie kan meer statushouders gaan bemiddelen of andere doelgroepen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Of zorgen voor betere huisvesting voor arbeidsmigranten.

Kleine aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat medewerkers meer betrokken raken en blijven. En uiteindelijk anderen enthousiasmeren om vooral toch te solliciteren bij jou als toffe werkgever. En dan blijkt het een kwestie van ‘kleine moeite, groot plezier’. Want met relatief weinig moeite openstaande vacatures vervullen met gemotiveerde medewerkers levert heel wat op!

>