Portfoliomanagement (incompany)

Hoe zorg je dat je alles uit je klantengroep haalt? En hoe onderzoek je welke klanten bij jou passen? In de training Portfoliomanagement gaan we dieper in op het onderhouden en uitbouwen van jouw portfolio. En dat begint met een…

Duur: 2 dagdelen
2 zelfstudie uren
Prijs op aanvraag

Hoe zorg je dat je alles uit je klantengroep haalt? En hoe onderzoek je welke klanten bij jou passen? In de training Portfoliomanagement gaan we dieper in op het onderhouden en uitbouwen van jouw portfolio. En dat begint met een goede voorbereiding. Je hebt kennis nodig van jouw markt en inzicht in je klantrelaties. Zo kan je genoeg aandacht besteden aan klanten waar je veel aan hebt, en heb je tijd over voor het uitbouwen van nieuwe waardevolle klantrelaties.

Resultaat

  • Je bent in staat om een analyse te maken van jouw huidige klantenbestand: zijn dit de juiste klanten voor de organisatie?
  • Je leert welke klanten je (nodig) hebt, waar je een waardevolle en toekomstbestendige relatie mee opbouwt.
  • Je bent in staat om het onderscheidend vermogen van jouw organisatie veel beter neer te zetten.

Voor wie?

Deze training is geschikt voor iedereen die bezig is met de klantportefeuille, het onderhouden van klantrelaties en het benaderen van potentiële klanten. Het aanvangsniveau van deze training is mbo+.

Aanpak

Deze training is zeer praktijkgericht. Je krijgt voorafgaand aan de training een voorbereidende opdracht, waarbij je jouw huidige portfolio analyseert. Wat voor klanten heb je? En welke wisselingen zijn er geweest in de laatste 3 jaar? Deze opdracht vormt de basis voor de training. Je gaat kijken of dit de juiste klanten zijn voor de organisatie en of hier voldoende omzet uit te halen valt in de toekomst. Misschien is je huidige klantengroep te eenzijdig, wat een risico is bij een crisis. Of zijn de relaties niet sterk genoeg om toekomstbestendig te zijn. Daarnaast ga je kijken naar een nieuwe klantengroep en hoe aantrekkelijk je voor deze doelgroep kan zijn. Wie ga je benaderen en waarom?

Duur 

De training Portfoliomanagement duurt 1 dag (2 dagdelen).  

Inhoud

De volgende onderwerpen komen in deze training aan bod:

  • Commercie en CRM (customer relationship management)
  • Voor- en nadelen van CRM
  • Waardenmatrix
  • Actieplan: verbeterpunten t.a.v. eigen klantrelaties
  • Wensenlijst t.a.v. prospects
  • Up-, cross- en deepselling
  • Extra omzet bij bestaande klanten
  • Voeren van gesprekken in het kader van CRM
>