5 voorbeelden van wervingscampagnes in de uitzendbranche

In een krappe arbeidsmarkt moet je als uitzendbureau je creativiteit laten spreken om talent aan te trekken. Dat vraagt om een slimme manier van werven. De mogelijkheden zijn eindeloos in een veranderende wereld en ook met de komst van AI. Maar kijk vooral naar wat past bij jouw kernwaarden en wat potentiële kandidaten nu echt aanspreekt. Ook zonder grote budgetten kun je impact maken. In dit artikel staan een aantal voorbeelden van wervingscampagnes ter inspiratie op een rij.

Unique in alle facetten

Hoe maak je als uitzendbureau het verschil en hoe trek je uitzendkrachten aan? Hiervoor mag je ook ‘outside the box’ denken. Unique doet de naam eer aan en heeft een unieke wervingscampagne opgezet. Zo is Unique het allereerste uitzendbureau dat een sollicitatieprocedure heeft opgezet in een virtuele wereld.

In de metaverse – zo wordt de digitale wereld genoemd – kun je met avatars in een digitale wereld contact maken. Daar hebben ze zelfs een virtuele vestiging geplaatst met medewerkers die antwoord geven op al je vragen.  De vestiging heet ‘Uniqueverse’ en is een laagdrempelige manier om nieuw talent te werven. En een belangrijk motto is dat ze bij een sollicitatie verder kijken dan het cv, een naam of diploma’s.

Bron: Uniqueverse, Unique in de digitale wereld

TOPdesk

Bij TOPdesk hadden ze tussen de 10 en 17 nieuwe medewerkers nodig. Op een interactieve en speelse manier hebben ze via gamification talenten aangetrokken. Een motivatiebrief was daarbij overbodig en de competenties werden getoetst aan de hand van leuke games. En met deze campagne hebben ze een recordaantal supportmedewerkers gevonden. Juist door eens af te wijken van de standaard, trok deze manier van werven op een laagdrempelige manier meer mensen aan.

Lees hier de volledige case van TOPdesk op de site Werf&.

Randstad: omdenken in werven

Een grote speler die zeker in dit rijtje thuishoort is Randstad. Misschien wel één van de bekendste wervingscampagnes is de Andersom sollicitatie.

Via reclamespots op tv, YouTube en via andere middelen hebben ze al heel wat mensen bereikt. Deze wervingscampagne speelde slim in op de veranderende arbeidsmarkt, waarin de werkzoekenden aan zet zijn. Dus de rollen werden als het ware omgedraaid. Het is niet de werkzoekende die op gesprek komt, maar juist de opdrachtgever.

Bron: Randstad, andersom solliciteren

Bekijk het filmpje van Randstad.

Motivatiebrieven, maar dan anders

Zo hebben enkele grote namen zelfs motivatiebrieven geschreven over waarom je er als kandidaat op zou moeten reageren. En wat hen uniek maakt. Daarin laten ze echt hun employer brand naar voren komen.

Bekijk de voorbeelden van de andersom motivatiebrieven met leuke woordspelingen op de ‘andersom’ wervingscampagne-pagina.

Allroad uitzendbureau

En je hoeft zeker geen grote speler te zijn om het verschil te maken. Want vaak begint een goede wervingscampagne met het delen van oprechte verhalen van de medewerkers zelf. Dus geef eens een kijkje achter de schermen en laat zien hoe een dag eruitziet voor de functie waarvoor je werft. Want mensen houden van persoonlijke verhalen van anderen die bij het bedrijf werken.

Een mooi voorbeeld is ook dat van Allroad uitzendbureau in Eindhoven. Ze laten korte filmpjes zien van over hun uitzendkrachten en hoe ze het chauffeursvak zelf ervaren.

Bekijk het filmpje van Allroad uitzendbureau.

Tempo-Team

Ook kun je met jouw wervingscampagne goed inspelen op inhakers. Zo heeft Tempo-Team rondom Nationale Complimentendag meerdere uitingen gedeeld die aansluiten op hun kernwaarden. Daarin is werkplezier voor hen heel belangrijk, maar ook dat je waardering naar elkaar uitspreekt. Om het werkplezier te bevorderen hebben ze de wervingscampagne ‘Complimento’ gelanceerd. Werkgevers onderschatten nog te vaak wat een oprecht compliment met iemand doet en hoeveel energie je daarvan krijgt.

Bron: Tempo-Team

Benieuwd? Bekijk het filmpje van Tempo-Team.

Zorg voor een sterk werkgeversmerk

Kortom, laat zien wie je bent en waar je voor staat. Geef een kijkje achter de schermen met persoonlijke verhalen. Want met een sterk werkgeversmerk trek je eerder talent aan dat zich verbonden voelt met jouw organisatie en daar graag bij wil horen. Een mooie voorbeeldcase is dat van KPMG Nederland. Zij spelen met hun kernwaarden ook mooi in op de kracht van complimenten. Met als doel om korte metten te maken met de vooroordelen over een stoffig imago van een accountancy. Hoe doen ze dat precies? Je leest het in ons eerdere interview.

Welke wervingscampagne blijft bij jou hangen? Of heb je voorbeelden die wij niet mogen missen? Deel het met ons en we wensen je alvast veel succes met de recruitmentinspanningen!

>